Dcéry nebohého plukovníka: Tragikomická poviedka na tému osamelosti a psychologickej manipulácie žien v rodine

Dátum

Zdieľať článok

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dcéry nebohého plukovníka sú tragikomickou až čierno-humornou poviedkou o dvoch sestrách, ktoré po smrti otca nevedia, čo robiť so svojou slobodou. V rámci projektu Do stratena hľadá Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici v spolupráci s Fakultou dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici výnimočné zabudnuté autorky, ktorých dielo dnes môže zarezonovať viac, než by sa na prvý pohľad zdalo. Jednou z takýchto autoriek bola aj mimoriadne nadaná anglická spisovateľka Katherine Mansfield.

„Je napísaná s láskavým humorom a plná pochopenia pre rôznu existenciu života žien. Dáva šancu pre využitie rôznych divadelných výrazových prostriedkov.“

Katherine Mansfield a Dcéry nebohého plukovníka v projekte Do stratena

 

V máji začal v Bábkovom divadle na Rázcestí skúšobný proces pripravovaného titulu pre mladých ľudí a dospelých s názvom Dcéry nebohého plukovníka. Súvisiaci projekt Do stratena je inšpirovaný ASPEKTom a jeho skúmaním ženskej skúsenosti, ženskej tvorivosti a konkrétne témy Písanie žien. Projekt nadväzuje na tvorbu štúdia T. W. I. G. A. a je súčasne prvým projektom tvorivej spolupráce Fakulty dramatických umení Akadémie umení a Bábkového divadla na Rázcestí.

Prečítajte si: Úprimný rozhovor o živote mamy dievčaťa s aspergerovým syndrómom

Katherine Mansfield (1888-1923), spisovateľka pôvodom z Nového Zélandu, napísala väčšinu diel v Anglicku a ovplyvnila európsky a anglický modernizmus. Stála pri zrode modernistickej poviedky a výrazne ovplyvnila ďalšie generácie tohto žánru. Svojou tvorbou prispela k rovnoprávnemu vnímaniu poviedky ako dôležitého literárneho žánru. O jej tvorbe a živote vyšlo dielo Medzi dvomi svetmi literárnej vedkyne Janky Kaščákovej, ktorá sa zaoberá anglickou literatúrou, a ako jediná na Slovensku sa venuje tvorbe a dielu Katherine Mansfield. Samotný názov autobiografie odkazuje na rozdvojený, často až roztrojený život autorky, ktorá musela prekonávať mnohé spoločenské normatívy a limity súvisiace s viktoriánskymi predstavami o dcére, o žene a o manželke.

„Dáva priestor pre ženskú kreativitu a kolegialitu.“

Autorkina túžba po slobodnom živote väčšinou narážala na predpísaný údel ženy vo viktoriánskej koloniálnej spoločnosti. V centre jej tvorby sú ženy rôzneho veku, deti a muži, ktoré a ktorí sa musia vyrovnávať s rôznymi spoločenskými normami, predsudkami a obmedzeniami. Katherine Mansfield poskytla dôstojné miesto tým, ktorí dovtedy ostávali na okraji záujmu anglickej literatúry – osamelým ženám, „starým dievkam“, ženám bez peňazí, a tým, pre ktorých spoločnosť založená na rodine nemala miesto a použitie. Jej kritický pohľad na vtedajšiu spoločnosť sa stáva nadčasovým.

„Je návratom k stvárneniu ženskej skúsenosti pohľadom rodovo citlivého divadla a súčasne formovanie neandrocentrického jazyka divadla.“

Výnimočná autorka prežila turbulentný, ale pomerne krátky život, pretože umrela na tuberkulózu. Mala zmysel pre humor, čo sa odráža vo všetkých jej poviedkach. Vo svojej tvorbe prejavovala veľkú účasť so slabšími a s obeťami noriem. Túžila po slobodnom živote, ale sama si ho komplikovala rôznymi milostnými vzťahmi a väzbami. V neposlednom rade radikálnymi, aj feministickými názormi. Po jej predčasnom skone sa manžel John M. Murry snažil pamiatku svojej ženy udržiavať systematickým vydávaním jej diela, ale v rozpore s prianím manželky. Napríklad vydal denník, ktorý nenapísala a prepisoval jej práce. Prikrášľoval realitu o svojej žene natoľko, že sa to stretlo s nesúhlasom a postupným vytesnením autorky z literárneho sveta. Až po smrti manžela sa postupne začal znovu prebúdzať záujem o jej dielo.

Prečítajte si: Riaditeľka Divadla Štúdio tanca Lucia Kašiarová: V súčasnom tanci sú si muž a žena rovní

Literárny divadelný večer

V posledný májový deň sa konal Literárny divadelný večer venovaný projektu Do stratena a autorke Katherine Mansfield. Projekt uviedla riaditeľka a dramaturgička Bábkového divadla na Rázcestí Iveta Škripková a osobnosť stratenej autorky zaujímavo predstavila literárna vedkyňa a vysokoškolská pedagogička Janka Kaščáková.

Prečo sa Bábkové divadlo na Rázcestí rozhodlo uviesť do života práve tento titul?

Titul je tragikomickým príspevkom na tému osamelosti a psychologickej manipulácie žien v rodine s nadčasovým odkazom pre súčasnosť, kedy osamelosťou a nepochopením trpí väčšina populácie.

„Umožňuje generačné stretnutie žien a z toho vyplývajúce konzekvencie k téme.“

Premiéra výnimočného predstavenia s názvom Dcéry nebohého plukovníka sa koná v stredu 19. júna o 19.00 h v Bábkovom divadle na Rázcestí v Banskej Bystrici.

 

Akčné ženy a Equal Pay Day podporujú ženy, snažia sa o posilnenie ich postavenia v spoločnosti, poukazujú na dôležité témy a vnímajú umenie, ktoré objavuje jedinenčné ženy a reflektuje ich postoje. Užite si skvelé predstavenie, pretože kultúra nesmie zostávať na okraji. A hlas žien podporte aj svojou účasťou na trojdňovej konferencii Equal Pay Day 2024 už v novembri v Bratislave.

Zdroj foto: FB BDNR, www.equalpayday.sk

Autorka článku: Veronika Samborská

Aktuality

Súvisiace články