Slovenské školstvo stojí pred výzvou, ktorá presahuje legislatívne nariadenia a školské osnovy – výzvou skutočnej inklúzie. Dni, keď sa odborníci v centrách poradenstva a prevencie (CPP) stretávajú s nepochopením, sú pre prácu s deťmi z marginalizovaného prostredia čoraz náročnejšie.
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP) upozorňuje, že odborníci, ktorí denne pracujú v teréne a poznajú skutočný život detí. Namiesto konštruktívnej diskusie o kvalite a prístupoch k inklúzii sa však v mediálnom priestore objavujú paušalizujúce a nepresné výroky, ktoré ohrozujú dôveru verejnosti v tieto kľúčové profesie.
Inklúzia v školstve: Odbornosť a rešpekt nad mediálne senzácie
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP) vyjadruje plnú podporu odborníkom z centier poradenstva a prevencie (CPP), ktorí v reakcii na medializované závery Štátnej školskej inšpekcie upozornili na zložitosť diagnostiky detí z marginalizovaného prostredia a na potrebu väčšieho porozumenia pre ich prácu.
S hlbokým znepokojením vnímame výroky, ktoré odzneli v mediálnom priestore zo strany hlavnej školskej inšpektorky a ktoré sa dotýkajú profesionálnej cti, etiky a odbornosti pracovníkov centier poradenstva a prevencie. Tieto vyjadrenia považujeme za neadekvátne, paušalizujúce a škodlivé, pretože podkopávajú dôveru verejnosti v odborné profesie, ktoré predstavujú základný pilier systému podpory detí a žiakov v slovenskom školstve.
Odborní pracovníci CPP dlhodobo pôsobia v teréne a poznajú konkrétne podmienky, v ktorých tieto deti vyrastajú – často poznačené sociálnou depriváciou, jazykovou bariérou, nedostatkom hygieny či podvýživou. Tieto faktory majú zásadný vplyv na ich vývin, správanie i výsledky psychologického vyšetrenia a v neposlednom rade ovplyvňujú výkony v škole.
Rozumieme potrebe diskusie o kvalite a prístupoch v poradenskom systéme, avšak takáto diskusia musí byť vecná, konštruktívna a rešpektujúca odbornosť všetkých zúčastnených. Očierňovanie odborných pracovníkov verejnými výrokmi bez opory v dôkazoch nie je cestou k zlepšeniu systému, ale k jeho oslabeniu.
Rovnako sekundárne čelí kritike a oslabovaniu zo strany rezortu školstva aj špeciálny vzdelávací prúd, ktorý sám o sebe poskytuje individuálny a nenahraditeľný prístup podpory pre deti so špeciálnymi potrebami. Namiesto odbornej diskusie o jeho podpore, reforme či otvorení možností pokračovania v štúdiu pre absolventov špeciálnych škôl, pristupuje ministerstvo a jeho predstavitelia k dehonestácii špeciálnych škôl. SÚŠIP preto považuje za neopodstatnené a neprofesionálne spochybňovať ich odborné rozhodnutia bez hlbšieho pochopenia reálneho kontextu práce v regiónoch.
Psychológovia, špeciálni pedagógovia a inkluzívni koordinátori denne stoja pred náročnými situáciami, ktoré si vyžadujú nielen odbornosť, ale aj ľudskosť, trpezlivosť a hlbokú znalosť prostredia. Sme presvedčení, že inklúzia nie je cieľ sama o sebe, ale prostriedok na podporu rozvoja každého dieťaťa podľa jeho individuálnych možností a potrieb.
Inklúzia nemôže byť riadená nariadeniami „zhora“, bez zohľadnenia reálnej situácie v školách a komunitách.
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov: Našou spoločnou úlohou je hľadať rovnováhu.
SÚŠIP zdôrazňuje, že skutočne funkčný inkluzívny systém sa buduje len tam, kde existuje:
- odborné prepojenie medzi školami, CPP a špeciálnymi pedagógmi
- dostatok personálnych a materiálnych zdrojov
- podpora pre učiteľov a asistentov
- dôvera v odborníkov z praxe
O inklúzii môžeme hovoriť len vtedy, ak je na prospech dieťaťa – ak mu pomáha napredovať, cítiť sa prijaté a rozvíjať svoj potenciál v prostredí, ktoré rešpektuje jeho individuálne potreby. Veríme, že len vzájomná úcta, odbornosť a spolupráca môžu viesť k skutočnej inklúzii a spravodlivým šanciam pre všetky deti na Slovensku.
Zdroj foto: Adam Kováč, sluchovo znevýhodnený fotograf, na foto zakladajúci členovia SÚŠIP
Tlačovú správu spracovala: Veronika Samborská


