Anna Sládeková zastáva v Lidli pozíciu dôverníčky. Vyštudovala sociológiu a špeciálnu pedagogiku, odbor poruchy správania a učenia. Prešla si viacerými oblasťami HR a v súčasnosti je súčasťou tímu oddelenia Firemnej kultúry.
Cieľom Firemnej kultúry je starať sa o spokojnosť a angažovanosť zamestnancov spoločnosti, sprevádzať zamestnancov celou Lidl cestou. Ako dôverníčka sa snaží byť pre kolegov aj uchom, ktoré vypočuje, srdcom, ktoré pochopí a rukami, ktoré poskytnú pomoc. Byť neutrálnou podporou zamestnancov v ťažkých situáciách, identifikovať a upozorňovať na problémové oblasti, zvyšovať spokojnosť zamestnancov a ich lojalitu voči spoločnosti a podporovať pozitívne pracovné prostredie a kultúru riadenia.
Ako vníma Anna Sládeková zo spoločnosti Lidl medzigeneračnú spoluprácu, čím ju inšpirujú starší kolegovia a či je veková diskriminácia stále na pracoviskách prítomná, sa dozviete v úprimnom rozhovore.
Aké silné stránky vnímate u starších kolegov?
Starší kolegovia sú pre mňa obrovským zdrojom skúseností a pokoja. Vedia sa pozrieť na veci s nadhľadom, ktorý prichádza až s rokmi praxe. Často dokážu riešiť náročné situácie s rozvahou a triezvo. Ich schopnosť predvídať dôsledky rozhodnutí, orientovať sa v komplexných procesoch a chápať širší kontext je naozaj inšpirujúca.
Zároveň si veľmi cením ich pracovnú disciplínu a zodpovednosť. Mnohí z nich majú silný zmysel pre detail, dôslednosť a schopnosť dotiahnuť veci do konca. To sú vlastnosti, ktoré sú v dnešnom rýchlom svete občas nedocenené, ale pritom mimoriadne dôležité.
V čom vás seniori najviac inšpirujú?
Najviac ma inšpiruje ich ochota deliť sa o svoje know-how. Keď vidím, že niekto s dlhoročnými skúsenosťami je ochotný venovať čas mladším kolegom, vysvetliť, poradiť, podporiť – to je pre mňa skutočný prejav tímového ducha. Myslím si, že práve kombinácia energie mladších generácií a múdrosti tých starších je to, čo robí pracovné prostredie silným a vyváženým.
Čo by podľa vás firmy mali robiť, aby lepšie využili skúsenosti starších zamestnancov?
Firmy by mali v prvom rade prestať vnímať vek ako prekážku a začať ho vnímať ako výhodu. Starší zamestnanci majú obrovské množstvo skúseností, ktoré sa nedajú nahradiť ani technológiou, ani rýchlosťou mladších generácií. Často majú hlboké znalosti procesov, histórie firmy, vzťahov a riešení, ktoré fungovali aj v náročných časoch.
Aby sa ich potenciál využil naplno, firmy by mali vytvárať priestor na medzigeneračnú spoluprácu – napríklad cez mentoringové programy, kde seniori odovzdávajú know-how mladším kolegom. Zároveň je dôležité, aby sa cítili rešpektovaní a zapojení – nie len ako „pamäť firmy“, ale ako aktívni členovia tímu, ktorí majú čo povedať.
Dôležité je tiež prispôsobiť pracovné podmienky. Nie každý senior chce alebo môže pracovať v rovnakom tempe a čase ako mladší kolegovia, ale to neznamená, že ich prínos je menší. Flexibilné formy práce, čiastočné úväzky alebo projektová spolupráca môžu byť skvelým spôsobom, ako ich udržať v tíme.
Ak firmy dokážu vytvoriť prostredie, kde sa skúsenosti starších zamestnancov kombinujú s entuziazmom mladších, vzniká veľmi silná a vyvážená pracovná kultúra.
Máte pocit, že zmiešané tímy prinášajú niečo, čo sa nedá dosiahnuť inak?
Áno, verím, že zmiešané tímy majú obrovskú hodnotu, ktorú nemožno nahradiť ani technológiou, ani výkonom jednotlivcov. Keď sa spojí energia, kreativita a odvaha mladších s nadhľadom, skúsenosťami a trpezlivosťou starších, vzniká veľmi silná kombinácia. Takéto tímy dokážu riešiť problémy komplexnejšie, učiť sa navzájom a vytvárať prostredie, kde sa každý cíti užitočný.
Ako si predstavujete ideálnu spoluprácu medzi generáciami v práci?
Ideálna spolupráca medzi generáciami je podľa mňa založená na vzájomnom rešpekte a ochote počúvať. Mladší by nemali automaticky predpokladať, že starší kolegovia sú „zastaralí“, a starší by zas nemali podceňovať nové nápady len preto, že prichádzajú od niekoho mladšieho. Každý má čo ponúknuť, len to treba vedieť vypočuť a prijať.
Čo by mohli mladšie generácie urobiť, aby lepšie porozumeli starším kolegom – a naopak?
Mladšie generácie by mohli viac počúvať, pýtať sa a zaujímať sa o to, ako sa veci robili v minulosti. Nie preto, aby ich kopírovali, ale aby pochopili kontext. Starší kolegovia by zas mohli byť otvorenejší voči zmenám, nebáť sa nových technológií a dať mladším priestor na sebarealizáciu a novým nápadom.
Ak sa nám podarí vytvoriť kultúru, kde sa generácie navzájom dopĺňajú a učia, môžeme dosiahnuť oveľa viac, než keby každá generácia fungovala „vo svojej bubline“.
Myslíte si, že veková diskriminácia je na pracovisku rozšírený problém, alebo skôr výnimočná situácia?
Myslím si, že veková diskriminácia, niekedy aj nevedomá, na pracovisku stále existuje, aj keď sa o nej možno nehovorí tak otvorene. Nie je to vždy niečo, čo by sa dialo priamo alebo úmyselne. Často ide o jemné náznaky, predsudky alebo stereotypy, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie, napríklad pri prijímaní nových ľudí alebo pri kariérnom postupe. V niektorých odvetviach je to viditeľnejšie, v iných menej, no určite by som to nenazvala výnimočnou situáciou. Našťastie, čoraz viac firiem si uvedomuje hodnotu rôznorodosti a skúseností, ktoré starší zamestnanci prinášajú, a snaží sa vytvárať inkluzívnejšie prostredie. Ale stále máme pred sebou kus cesty.
Prečítajte si: Ambasádorka Equal Pay Day Veronika Bátorová: Generácia Aplha nehľadá autoritu v titule, ale v prístupe
Lidl ako partner Iniciatívy Equal Pay je významnou súčasťou zmeny
Spoločnosť Lidl kladie dôraz na diverzitu, inklúziu a vytváranie pracovného prostredia, v ktorom sa každý cíti príjemne. Aj preto je podporovateľom a partnerom konferencie Equal Pay Day, na ktorej bude jednou z tém prínos seniorov pre pracovný trh a spolupráca generácií.
Je potrebné odstrániť vekovú diskrimináciu a hovoriť nahlas o tom, že každá jedna generácia prináša spoločnosti potrebnú energiu a práve medzigeneračné spolupráce sú nesmierne dôležité, ako pre firmy, tak aj pre jednotlivcov.
Stretneme sa na Equal Pay Day Slovensko 2025 už 7. novembra.
Zdroj foto: Anna Sládeková, Lidl
Autorka článku: Veronika Samborská