Návrat do práce po materskej dovolenke býva pre mnohé ženy zlomovým obdobím plným očakávaní, výziev, ale aj neľahkých rozhodnutí. Popri starostlivosti o dieťa totiž často čelia aj profesijnému reštartu, pri ktorom nie vždy nachádzajú pochopenie či podporu zo strany zamestnávateľov.
Téma zosúladenia rodinného a pracovného života pritom nie je len súkromnou záležitosťou jednotlivkýň, ale čoraz viac rezonuje aj v spoločenskej diskusii. Dôkazom je zvýšený záujem médií o výsledky prieskumu, ktorý realizovalo občianske združenie Akčné ženy. Ten napríklad odhaľuje, že viac ako polovica Sloveniek po materskej mení zamestnávateľa.
Prieskum OZ Akčné ženy
Každá druhá žena mení zamestnávateľa
- po materskej dovolenke tak urobí 52 % žien, zatiaľ čo 33 % sa vracia k pôvodnému zamestnávateľovi
- prieskum OZ Akčné ženy (306 respondentov, z toho 92 % žien) potvrdil vysoký dopyt po flexibilite – práca z domu je žiadaná u 64 % žien, skrátený úväzok by privítalo 59 % a postupný návrat do práce 58 % žien
Hlavné prekážky návratu do práce
- 60 % žien cíti strach so zabezpečenia opatery o deti
- 57 % pociťuje nedostatok flexibility zo strany firiem
- 43 % vníma slabú podporu od zamestnávateľa
- výrazným faktorom je aj problém s kapacitou škôlok a jaslí
Dlhšie materské pauzy
- až 28 % žien ostalo na plnej materskej dovolenke 3 roky
- 34 % až viac ako 3,5 roka, najmä pri starostlivosti o viac detí
- ďalších 21 % zostalo doma 2,5 až 3 roky
Adaptácia pracovného modelu
- 16 % žien začalo podnikať, motivované sú predovšetkým potrebou flexibility
Rozdiely podľa prieskumu pracujúcich matiek
- trend zmeny zamestnávateľa je stúpajúci – zatiaľ čo v roku 2022 odchádzalo 48 % žien, dnes je to už 57 %
- až 80 % žien potvrdilo, že po príchode z práce ich čaká ešte starostlivosť o domácnosť a deti – čiže takmer dvojfázová pracovná doba počas dňa
Materská dovolenka predstavuje pre mnoho žien kritický moment v ich profesijnom živote.
Viaceré:
- menia zamestnanie pre nedostatočnú flexibilitu a podporu
- zostávajú doma viac ako 3 roky – čo môže ovplyvniť kariérny vývoj
- čelia nerovnomernému rozdeleniu domácej práce po návrate do zamestnania
Riešením sú:
- firemné flexibilné modely (home office, skrátený úväzok, postupný návrat)
- rozšírenie dostupnosti kvalitných škôlok a jaslí
- podpora žien v podnikaní a zmeny v legislatíve
Tieto kroky by mohli výrazne zlepšiť návrat žien do práce, najmä z hľadiska ich psychickej pohody aj spoločensko-ekonomickej rovnováhy.
Údaje, ktoré poukazujú na realitu žien po materskej dovolenke, vychádzajú z prieskumu občianskeho združenia Akčné ženy. Jeho zakladateľka ich predstavila 9. júla 2025 v relácii Správy STVR, kde upriamila pozornosť na kľúčové prekážky i potreby pracujúcich mám.
Téma zaujala viaceré relevantné slovenské médiá, ako O peniazoch, SME Index, Noviny.sk, Aktuality.sk či TREND, ktoré sa rozhodli venovať jej samostatné články. Dôvod je jasný – návrat žien do práce po materskej pauze je čoraz častejšie spojený s potrebou zmeny zamestnávateľa, nedostatkom flexibility či podporou zo strany firiem.
Ďakujeme slovenským médiám za to, že sa rozhodli otvoriť túto dôležitú tému. Ich záujem o výsledky nášho prieskumu nám pomáha dostať hlas žien po materskej dovolenke do verejnej diskusie a ukázať, že návrat do práce nie je len osobnou výzvou, ale aj spoločenskou otázkou, ktorá si zaslúži pozornosť, pochopenie aj systémové riešenia.
Partnermi prieskumu sú TALENT SOLUTIONS, ALBATROS media, dm drogerie, MARY KAY.
Zdroj titulná foto: Pexels_RDNE Stock project
Autorka článku: Veronika Samborská